logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
جاذبه‌های گردشگری در بام ایران

جاذبه‌های گردشگری در بام ایران

1398/12/28

استان چهارمحال و بختیاری که از آن به‌عنوان بام ایران یاد می‌شود و مرتفع‌ترین استان کشورمان است دارای جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی متعددی است. در این مطلب از وبلاگ آژانس شاهسون سیر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان برایتان گفته‌ایم.

بسیاری از گردشگران، استان چهار محال و بختیاری را با کوه‌های مرتفع، رودهای پرآب، دشت‌های لاله‌های واژگون و مسیر عبور عشایر می‌شناسند. استانی که پتانسیل بالایی در جذب گردشگر دارد و می‌توانید در ماه‌های گرم سال از هوای مطبوع و زیبایی‌های آن بی‌اندازه لذت ببرید. در ادامه بیشتر درباره برخی از جاذبه‌ها گردشگری چهار محال و بختیاری بخوانید.

 

پل زمانخان

اگر از سمت اصفهان وارد چهارمحال و بختیاری شوید به منطقه‌ای به‌نام «سامان» می‌رسید. سامان، که باغ‌هایی گسترده دارد و بیشتر برای ییلاق از آن استفاده می‌شود، دارای پلی تاریخی به‌نام «پل زمانخان» است. پل زمانخان که حدود 27 کیلومتر با شهرکرد فاصله دارد، از جمله مهم‌ترین پل‌هایی است که بر روی زاینده رود احداث شده و نقش مهمی در حمل و نقل و عبور مردم در گذشته و زمان حال دارد.

درباره اینکه چرا زمانخان، حاکم دوران صفوی چهار محال و بختیاری، تصمیم می‌گیرد این پل را احداث کند داستان‌های گوناگونی نقل شده است. اما یکی از مهم‌ترین‌ها این است که روزی تعدادی از عشایر بختیاری به نزد زمانخان می‌آیند و مادری به او شکوه و شکایت می‌کند که در حین عبور از رود کودکش را از دست داده است.

زمانخان که این ماجرا را می‌شنود تصمیم می‌گیردف پلی را بر روی رود بسازد. پلی که احتمالا از زمان ساسانیان بقایایی از آن وجود داشته و علاوه بر تسهیل عبور و مرور با داشتن چند موج شکن در زمان طغیان رود از ورود آب به خانه‌ها و جاده جلوگیری می‌کند.

پل زمانخان شهرکرد

 

پل زمانخان از ملات سنگ و آجر ساخته شده و معمار با کمک چند فن، توانسته وزن آن‌را نیز کاهش دهد. در نهایت مانند بسیاری از پل‌های تاریخی در ستون‌های پل زمانخان از ساروج استفاده شده تا هر چه آب می‌خورد محکم‌تر شود. پل زمان‌خان به ثبت ملی رسیده و در تور شهرکرد و عشایر بختیاری شاهسون سیر به دیدار آن خواهیم رفت.

 

قلعه چالِشتٌر

شاید اسم کتاب امثال و حکم علامه دهخدا به گوش‌تان خورده باشد و شاید هم آن‌را مطالعه کرده باشید. دوست دارید بدانید فکر نوشتن این کتاب کجا به ذهن علامه دهخدا رسیده است؟ بله درست است قلعه چالشتر که با شهر شهرکرد حدود 6 کلیومتر فاصله دارد و در دوران قاجار برای حاکم چهار محال و بختیاری ساخته شده است.

قلعه چالشتر دارای گچبری‌ها و نقاشی‌های جالب و زیبایی است و علاوه بر آن معماری بسیار زیبایی دارد که از همان درب ورودی شگفت‌زده‌تان می‌کند.

سال‌هاست که بخشی از حیاط اندرونی قلعه چالشتر برای نمایش برخی از آثار فرهنگی استان چهار و محال بختیاری اختصاص داده شده است. مثلا در اینجا می‌توانید شیرهای سنگی، سنگ آسیاب، خمره‌های قدیمی و... را ببینید. ضمنا حیاط بیرونی قلعه هم دارای فروشگاه‌های صنایع دستی است و می‌تواید وسایل زیبایی را در آنجا پیدا کنید و بخرید. قلعه چالشتر نیز به ثبت ملی رسیده و حداقل یک ساعت زمان، برای دیدن همه بخش‌های آن نیاز دارید.

قلعه چالشتر شهرکرد

 

گرداب بن

یکی از تفرجگاه‌هایی که با شهرکرد فاصله کمی دارد، گرداب بن است. منطقه‌ای ییلاقی که آبگیری اسرارآمیز و جذاب دارد و مردم محلی برایتان درباره آن داستان‌های جذاب و گاهی ترسناکی را تعریف می‌کنند.

برخی داستان‌های قدیمی می‌گوید، روزگاری این گرداب به قدری پر آب بوده که موجوداتی شبیه سگ آبی در آن زندگی می‌کردند و در مسیر رودخانه‌ای که به این گرداب می‌رسیده، فسیل‌های زیادی پیدا شده است. گرداب بن در فصل تابستان دارای هوایی خنک و دلچسب است و اگر به چهار محال و بختیاری سفر کنید، نباید دیدن آن‎را از دست بدهید.

 

دشت لاله‌های واژگون

اگرچه در خانه‌ی بسیاری از اهالی چهار محال و بختیاری پند بوته لاله واژگون پیدا می‌شود اما، اگر دوست دارید در دشت پهناوری از لاله‌های واژگون قدم بزنید، باید به کوهرنگ بروید. کوهرنگ که به کمپ عشایرش معروف است و سرچشمه‌ی زاینده رود را نیز در خود جای داده، دارای دشت‌های پهناور و زیبایی است که اواخر فروردین و تا میانه‌های اردیبهشت پر از شقایق و لاله‌های واژگون می‌شود.

لاله های واژگون کوهرنگ

 

جالب است بدانید که لاله واژگون یک گیاه اسطوره‌ای است و عده‌ای معتقدند از جای اشک سیاوش، این گل‌ها روییده‌اند. در بین بسیاری از مردم منطقه، چیدن گل لاله واژگون جرم بزرگی است و افسانه‌های محلی می‌گویند اگر کسی گل لاله واژگون را از شاخه جدا کند، شومی و بدیومنی گریبانش را خواهد گرفت.

 

آبشار شیخ علیخان

پس از کوهرنگ، اگر زمان کافی داشتید و هوا تاریک نبود، پیشنهاد می‌کنیم حتما برای دیدن آبشار شیخ علیخان نیز بروید. آبشاری که برای رسیدن به آن باید از کنار یخچال‌های طبیعی شگفت‌انگیری بگذرید و بعد از دیدن کمپ عشایر، ماشین‌تان را پارک کنید و حدود 10 دقیقه پیاده بروید. آبشار شیخ علیخان زیاد مرتفع نیست اما طبیعت اطرافش و گیاهان معطری که از لابه‌لای سنگ‌هایش روییده‌اند، آن‌را دلپذیر و دوست‌داشتنی کرده است.

آبشار شیخ علی خان کوهرنگ

 

خانه آزاده چالشتر

یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی چهار محال و بختیاری، خانه آزاده است. عمارتی که اولین بنای آن در دوره زندیه گذاشته شده و چند سالی است با مرمت، آن‌را تبدیل به اقامتگاه و رستوران کرده‌اند. خانه آزاده دارای معماری و حیاطی بسیار زیباست و اگر بخواهید شبی را در آن بگذارانید باید حتما از قبل اتاق مورد نظرتان را رزرو کنید.

 

بی‌شک استان چهار محال و بختیاری دارای زیبایی‌ها و جاذبه‌های بسیاری است که نمی‌توان درباره تمام آنها در یک مطلب صحبت کرد.امیدواریم در تور کوهرنگ و عشایر بختیاری شاهسون سیر همراهمان باشید تا با ما هم به دیدار شگفتی‌های استان چهار محال و بختیاری برویم.