logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
5 جاذبه گردشگری تبریز که باید از آن دیدن کنید

5 جاذبه گردشگری تبریز که باید از آن دیدن کنید

1399/01/15

تبریز، سرزمینی گذرکرده از اشکانیان و ساسانیان تا جنگ‌های جهانی و فراز و نشیب‌های تاریخی و طبیعی بسیار که در دل خود از یادگارهای تاریخی و فرهنگی و طبیعی خود نگهداری میکند. در این مطلب از وبلاگ آژانس شاهسون سیر از 5 جاذبه گردشگری مهم تبریز که در تورهایمان به آن سر میزنیم‌، بخوانید.

تبریز،پایتخت استان آذربایجان شرق و شهر اولین‌ها است. این شهر در لیست زیباترین شهرهای ایران قرار دارد و شاید این موضوع هم یکی از دلایلی باشد که شما باید از این شهر دیدن کنید. این شهر پایتخت آق‌قویونلوها و قراقویونلوها، نخستین پایتخت حکومت صفویه و آغازگر انقلاب مشروطه برعلیه استبداد محمدعلی شاه بوده‌است.در این مطلب که توسط تیم محتوای شاهسون سیر ارائه شده، برایتان از 5 جاذبه مهم تبریز می‌گوییم که در سفر خود به تبریز به آنها حتما باید سر بزنید.

 

شاه‌گلی یا ائل‌گلی

اولین و مهم‌ترین قطب گردشگری شهر تبریز، ائل‌گلی است. که در جنوب شرقی شهر تبریز و 7 کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. ائل‌گلی در زمان آق‌قویونلو‌ها ساخته شده است و در زمان صفویان توسع داده شده است. (گول) در گویش ترکی به معنای استخر است. ائل‌گلی دارای دو بخش دریاچه ائل‌گلی و کاخ ‌ائل‌گلی است.کاربرد آن در زمان قبل از صفویان بزرگترین منبع ذخیره آب جهت آبیاری باغات بوده. سپس در زمان صفویان اطراف آن دیواره سنگی کشیده شده است و در زمان قاجار در پیرامون آن خیابان‌هایی جهت عبور و مرور احداث شد و در جوار معابر درختانی از قبیل: درخت تبریز، بید‌مجنون و گلهای اطلسی جهت زیبایی و پاکی آب و هوا کاشته شد.این بنای تاریخی در زمان پهلوی به شهرداری تبریز واگذار شد تا به یک گردشگاه عمومی تبدیل شود.در مرکز استخر عمارت هشت ضلعی کاخ ائل‌گلی قرار دارد که در زمان حکومت سلطان یعقوب آق‌قویونلو شاخته شده است. امروزه از آن به عنوان تالار پذیرایی استفاده می‌شود.

ایل گلی تبریز تور تبریز

 

از امکانات گردشگری موجود در این پارک میتوان به: قایقرانی در دریاچه، کالسکه سواری و دوچرخه سواری در اطراف محیط زیبای دریاچه و جنگل مصنوعی پارک که شامل آبشارها و کافه‌های متعدد هست اشاره کرد.

 

بازار تبریز

بزرگترین بازار آجری سرپوشیده، به هم پیوسته جهان با مساحت یک کیلومتر مربع؛ بازار تبریز در سال 1389 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردید. این بازار یکی از شاهکارهای مهم معماری ایران است. بازار تبریز شامل 20 راسته بازار، 35 سرا، 25 تیمچه، 11 دالان و حدود 5500 مغازه و 40 نوع صنف دارد. از مهم‌ترین بخش‌های شاخص بازار تبریز میتوان به بازار فرش و طلا آن اشاره کرد. بازار تبریز از غرب به مسجد جامع تبریز، از سمت شرق به عالی‌قاپو و از شمال و جنوب به بخش‌هاییی از رودخانه مهران رود دسترسی دارد که بخش شمالی جنوبی به وسیله رودخانه از یکدیگر جدا شده اند و به وسیله پل چوبی به هم متصل‌اند.

بازار تبریز تور تبریز شاهسون سیر

 

کاخ موزه شهرداری

یکی از شاهکار‌های هنری و معمار به سبک آلمانی است. که از بالا به شکل یک عقاب در حال پرواز است که بال‌های خود را در مرکز شهر گسترده است و برج ساعت زنگدار آن گذرزمان را به عابران و شهروندان یادآور میشود. این عمارت در میدان شهرداری موسوم به میدان ساعت، تقاطع خیابان امام خمینی و ارتش واقع شده است. برج ساعت آن دارای ارتفاع 30.4 متر است که ساعت آن طی 70 سال گذشته بی‌وقفه هر 15 دقیقه یک بار به صدا در می‌آید. از بخش‌های چشم نواز این عمارت زیبا میتوان به تالارهای خاص آن اشاره کرد: تالارهای دوربین‌های قدیمی، تالار فرش که از مهمترین تالارهای این عمارت هستند و تالار های خط و خوشنویسی، دفاع مقدس، چاپ و نشر از دیگر تالارهای این عمارت هستند.

موزه شهرداری تبریز تور تبریز تابستان 99

در تالار فرش که از مهمتریت بخش این عمارت است فرش‌هایی با قدمت 110 سال وجود دارد و 12 تخته فرش دیگر که به دستور ارفع الملک جلیلی (شهردار وقت تبریز) تا سال 1320 تکمیل گردید. در محیط عمارت شهرداری شما میتوانید اولین ماشین آتش‌نشانی تبریز و تاکسی های قدیمی را مشاهده کنید.

 

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز یا جامع کبیری، یکی از ابنیه تاریخی تبریز مربوط به دوران سلجوقیان تا قاجار است. از جاذبه‌های چشم نواز مسجد جامع میتوان به کاشی کاری های معرق که به وسیله (سلجوق شاه بیگم) بانوی اوزون حسین (یکی از مقتدرترین سلاطین آق‌قویونلو) که در بخش شمالی قرار دارد اشارره کرد، و قدیمی ترین بخش آن یعنی شبستان وسیعی که از تاق‌ها و گنبدهایی بر فراز ستون‌هایی هشت گوشه و آجری که زینت بخش آن گچ‌بری های دوره روادیان است و در نهایت صحن مسجد که به گونه ای طراحی شده است که اگر در مرکز آن موذن قرار بگیرد صدای او به طور واضح در تمام مسجد طنین انداز می‌شود.

مسجد جامع تبریز تور تبریز

 

کندوان

کندوان منزلگاه افرینندگان تونل کندوان؛ پیشینه تاریخی کندوان به هفت هزار سال قبل بر میگردد، این روستای تاریخی و باستانی به دلیل وجود خانه‌ها در دل سنگ که به شکل کندوی عسل میباشد معروف است. فعالیت آتشفشانی کوه سهند باعث به وجود آمدن صخره‌هایی به فرم کران شده است که با معماری  صخره‌ای خود به یک روستای صخره‌ای مبدل شده است. و تنها معماری صخره ای زنده جهان است که زندگی در آن همچنان جریان دارد بر خلاف روستاهای صخره ای مشابه خود در ترکیه و آمریکا که دیگر کسی در آن زندگی نمیکند. از سوغات مهم روستای کندوان میتوان به عسل، گردو، بادام، گلیم و جاجیم اشاره کرد.

تور کندوان و تبریزی همه روزه از تهران