logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
تور و عنواع تور

تور و عنواع تور

1397/03/19

تور و انواع تور

طبق تعریف سازمان جهانی جهان گردی تور به سفر از قبل تعیین شده اطلاق می گردد که توسط آژانس تهیه و در اختیار گردشگر قرار می گیرد. تور در صنعت گردشگری به مجموعه ای از عناصر سفر گفته می شود که لازم و ملزوم یکدیگرند این عناصر شامل: حمل و نقل و جابجایی، اقامت، غذا و نوشابه، جاذبه ها، عوامل اجرایی تور، خرید و سوغات است.

انواع بسیار متنوعی از تور در صنعت گردشگری وجود دارد که عمده ترین انواع آن که سهم بیشتری در گردشگری را به خود اختصاص داده است در زیر آمده است:

تورهای فرهنگی – تاریخی: در این تورها مسافر به جستجو، فراگیری و تجربه درباره ی فرهنگ حال و گذشته ی جامعه ی خود با دیگران می پردازند. انگیزه های متفاوتی مانند: علاقه مندی به تاریخ و فرهنگ شناخت روحیات ملل مختلف، تحقیق و پژوهش برای رشته­ی خودشان، گرداشگران را به سوی تورهای فرهنگی – تاریخی می کشاند.

تورهای بر پایه ی طبیعت: این تورها شاخه های بسیار گسترده ای را در بر می گیرند و به سرعت در حال رشد هستند. در این گونه تورها باید کمترین اثر سوء در محیط زیست ایجاد شود.

اکوتور و تورهای ماجراجویانه از دو شاخه اصلی تورهای بر پایه طبیعت هستند.

اکوتور: گردشگران این تورها برای دیدار از مناطق طبیعی غیرمسکونی و دست نخورده سفر می کنند. طبیعت زنده اصلی ترین محل اجرای این تورهاست. این نوع گردشگری در کشور ما با نام اکوتوریسم یا طبیعت گردی شناخته شده است که البته نام طبیعت گردی قطعا برای ترجمه عبارت اکوتوریسم مناسب نیست. چون تعریف اکوتوریسم سفر مسئولانه به طبیعت که حافظ محیط زیست بوده و باعث بهبود کیفیت زندگی مردم محلی می گردد است و باید کم ترین آسیب را به طبیعت و فرهنگ جامعه ی میزبان وارد آورد. و در واقع با این تعریف نمی شود به هر طبیعت گردی اکوتوریست گفت.

 تورهای ماجراجویانه: در این تورها مهم ترین هدف ایجاد و یا تأمین هیجان برای گردشگر است. به گونه ای برنامه ی این تورها طراحی می شود که استثنایی و عوامل هیجان زایی داشته باشند. انواع متداول گردشگری ماجراجویانه شامل: دوچرخه سواری در جاده های ناهموار و سخت، تنگه نوردی به تنگه های کم تر شناخته شده، قایق سواری در رودهای خروشان، کوهنوردی در ارتفاعات هیمالیا است.

تورهای مبتنی بر رویداد: جاذبه های گردشگری یک مقصد، تنها به ویژگی های محیط طبیعی یا ابنیه، صنایع دستی و نظایر آن خلاصه نمی شود. در واقع رویدادهایی که در یک مقصد گردشگری رخ می دهند خود می توانند به عنوان منبعی مهم برای جذب گردشگران تلقی شوند. رویدادهای گردشگری از جشنواره های کوچک در یک روستا تا مسابقات جهانی المپیک را در بر می گیرد. به طور مثال می توان به رویدادهایی مثل: مراسم قالیشویان در مشهد اردهال استان اصفهان، جشنواره فیلم و موسیقی و تئاتر فجر در ایران، و مسابقات جام جهانی فوتبال، جشن سن فرمین در اسپانیا، جشنواره ی قایق های بادبانی در هلند اشاره کرد.

تورهای مذهبی: این نوع تور و گردشگری در ایران بزرگ ترین بخش بازار سفر را در اختیار دارد که البته با شور و شوق بسیاری صورت می پذیرد. با جرأت تمام می توان گفت که مرقد امام هشتم شیعیان پر تردد ترین مقصد گردشگری در ایران است که همه روزه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

تورهای تفریحی: در صنعت گردشگری تورهای تفریحی را تورهای انبوه نیز می نامند زیرا این دسته از تورها بزرگ ترین سهم بازار را در اختیار دارد. غالب فعالیت این تورها در تعطیلات است و غالب تورهای تفریحی در سواحل دریاها اتفاق می افتد و در صنعت گردشگری بسیاری آن را با نام  توریسم "۳S" میشناسند. منظور از این توریسم، گردشگریِ Sun (خورشید)، Sand (شن(و Sea (دریا)  است.

مفاهیم بنیادین