logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
گردشگری خوراکی

گردشگری خوراکی

1397/03/19

گردشگری غذایی و خوراکی یکی از انواع گردشگری است که می‌توان آن‌را یکی از محبوب‌ترین و بهترین شاخه‌های گردشگری دانست. در این مطلب از وبلاگ آژانس شاهسون سیر بیشتر درباره این شاخه از گردشگری بخوانید.

گردشگری خوراکی

بر اساس تحقیقات محققان و پژوهشگران غذایی و نوشیدنی(گورمت) در سال 2016 نشان می دهد که 93%  از مسافران اکنون می توانند توریست خوراکی باشند. توریست خوراکی به فردی اتلاق میشود که در 12 ماه گذشته در غذا یا نوشیدنی تجربه­ای کسب کرده است، غیر از غذا خوردن. مانند بازدید از یک مدرسه آشپزی، شرکت در یک تور یا فستیوال غذا یا خرید در یک فروشگاه مواد غذایی محلی و یا رستورانی معروف. اینها فعالیت­هایی است که توریستهای خوراکی در آن شرکت می کنند. همچنین میتوان به بازدید از کارخانجاتی اشاره کرد که محصول خاصی را در جایی تولید میکنند که باعث شهرت و شناخته شدن آن منطقه نیز شده است. برای مثال بازدید از کارخانه تولید پنیر در سوئیس و هلند و فرانسه.

گردشگری غذایی

 

مهمتر از همه اکثر توریستهای خوراکی عاشقان غذایی هستند که برای پیدا کردن یک تجربه‌ی جدید و منحصر به فرد و حس ناب حاضر به سفرهای طولانی در جای جای کره زمین هستند. از این رو میتوان بیان کرد که گردشگری خوراکی یک فعالیت جمعی و کامل برای تمامی جوامع محسوب میشود زیرا از زیرشاخه های بسیاری مانند فروشگاه خرد و کلان، مزارع کشاورزی، کارگاه­های سنتی و کارخانجات مدرن، رستورانهای محلی یا مجلل و... همه را در بر میگیرد.

گردشگری غذایی

تحقیقات روانکاوی محققان و پژوهشگران غذایی و نوشیدنی (گورمت) در سال 2010 بیانگر این مطلب است که 8.1% از توریستهای خوراکی علاقه بیشتری نسبت به شیوه¬های آشپزی جدیدی که یاد میگیرند دارند تا به همان روشها خودشان. این آمار در سال 2016 به 16% افزایش پیدا کرده است.آموزشهای آشپزی در تلویزیون و همچنین اطلاع رسانی در مورد پخت غذاهایی جدید باعث رشد این نرخ میشود. گردشگری خوراک در مقایسه با انواع دیگر گردشگری مانند گردشگری ورزشی(کوهنوردی یا اسکی)،گردشگری درمانی (آب درمانی)،گردشگری هنری (فستیوال یا نمایشگاه یا جشنواره­های سینمایی) و سایر اقسام گردشگری از محدودیت کمتری برخوردار است و این امر به دلیل زمان­بندی مشخص برخی از انواع گردشگری است در صورتی که گردشگری خوراکی هیچ محدودیتی از نظر زمانی و مکانی ندارد.

توریسم غذایی

 

همچنین در آخر باید به این نکته اشاره کرد که تحقیقی تخصصی در مورد خوراک و نوشیدنی­های مناطق مختلف توسط ((گورمت)) نیز با فرض رعایت شرایط توریست محسوب شدن، تنها شاخه کوچکی از صنعت گردشگری خوراکی به شمار میروند، چراکه اصالت این عنوان و شاخه­ های گردشگری به آن است که فرد یا افراد به دنبال تجربه کردن خوراک­ها و نوشیدنی­ها، در درجه اول(به عنوان شرط لازم) باید دارای مشخصات و تعریف و ویژگی­های گردشگری خوراکی نامیده شدن باشد و نه یک مشتری و علاقمند امتحان کردن مکان­های جدید و یا یک خبره خوراکی­ها و نوشیدنی­ها که صبح به شهر دیگری میروند تا نوشیدنی و شیرینی خاص آنجا را تجربه و یا تجزیه تحلیل کند و عصر دوباره به محل خودش بازگردد و یا طبیعتگردی که در حال سفر کردن است و و تمایل به امتحان کردن چندین خوراک و نوشیدنی آن محل را دارد و این تنها به دلیل گرسنگی اوست.

گردشگری