logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
راهنمای سفر به جزیره هرمز

راهنمای سفر به جزیره هرمز

1399/10/26

جزیره هرمز، جزیره‌ای خوراکی با شن‌هایی طلایی، نقره‌ای، سفید و قرمز بهشت زمین شناسان ایران با اهمیت بازرگانی بالا که جزء جدا نشدنی از از جاذبه‌های جزیره قشم است. سرزمینی پهناور با جنگل‌ها و سواحل و بیابان‌هایی چشم‌نواز که هر سال میزبان تعداد کثیری از مسافران و بازرگانان می‌باشد.

برای رفتن به جزیره هرمز راههای متعددی از جمله استفاده از قطار یا لنج‌های شناور وجود دارد که با رسیدن به بندر عباس یا جزیره قشم شما می‌توانید به جزیره زیبای هرمز برسید. از طریق اسکله شهید ذاکری در قشم شما می‌توانید با همراه داشتن یک کارت ملی اقدام به خرید بلیط لنج شناور کنید. از طریق قطار، هواپیما، اتوبوس، یا خودروی شخصی می‌توانید به بندر عباس رفته، در اسکله شهید حقانی با همراه داشتن کارت ملی اقدام به تهیه بلیط بفرمایید.

 

حمل و نقل در جزیره هرمز

با رسیدن به جزیره هرمز توک‌ توک‌ها را می‌بینید که همان موتور‌های سه چرخی هستند که در هندوستان به عنوان تاکسی استفاده می‌شوند که به شما توصیه می‌کنیم این تجربه بامزه را از دست ندهید.

البته وسایل نقلیه عادی اعم از تاکسی، وانت، مینی‌بوس، ون و... هم جزیره وجود دارند که می‌توانید بر حسب نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

هرمز تداعی کننده نام خداوند در زبان کهن ایرانی می‌باشد، گلوگاه نفتی دنیاست و در کمترین مساحت‌ بیشترین شگفتی‌ها را در خود جای داده است.

حمل و نقل هرمز

 

موزه دکتر احمد نادعلیان

با ورود به جزیره هرمز پیشنهاد می‌کنیم که اول به موزه دکتر احمد نادعلیان سر بزنید این موزه در محله قدیمی شهر واقع شده است که آثار محیطی این هنرمند بین‌المللی در این خانه قدیمی و بازسازی شده قرار گرفته است در موزه فایلی چند رسانه‌ای از جزیره هرمز وجود دارد که با گوش دادن به آن شناختی دقیق و کلی از جزیره را بدست خواهید آورد که برای ادامه سفر شما می‌تواند بسیار مفید باشد در این موزه نمونه‌هایی از آثار زنان جزیره هرمز و قشم و آثار مشترکی از دکتر نادعلیان قرار دارد همسر دکتر نادعلیان مدیریت این مکان را بر عهده دارد.

در نزدیکی‌های این مجموعه فرهنگی سفره‌خانه خاله فاطمه قرار دارد که می‌توانید برای صرف نهار به آن مراجعه کنید و از غذاهای محلی این جزیره نهایت لذت را ببرید.

 

قلعه پرتغالی‌ها

پس از بازدید از موزه دکتر نادعلیان به سمت قلعه پرتغالی‌ها روانه شوید قلعه‌ای که در گذشته پرتغالی‌ها برای جلوگیری از حمله مردمان جنوب کشور برای خود می‌ساختند، این قلعه که سواحل شمالی هرمز قرار دارد و مهم‌ترین قلعه باقی‌مانده از روزگار تسلط آن‌ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است.

قلعه پرتغالی های هرمز

قلعه به فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانوردی پرتغالی در محلی به نام مورنا ساخته شد. ساختمانی بسیار مستحکم با دیوارهایی با قطر پنج متر و برج‌هایی با ارتفاع دوازده متر دارد.در زمان شاه عباس به استعمار پرتغالی‌ها پایان داده شد و این قلعه به دست امام قلی‌خان از سرداران شاه عباس فتح گردیده شد.

 

ساحل محیط زیست

در ادامه سفر خود در جزیره هرمز به سمت ساحل محیط زیست حرکت کنید، در این ساحل شما می‌توانید به تفریحات دریایی بپردازید و از بکر بودن و پاکیزگی آن نهایت لذت را ببرید در این ساحل روزنه‌ای به اسم روزنه دریا حتما توجه شما را به خود جلب می‌کند روزنه‌ای که که در اصل صخره‌ای بوده است که در اثر فرسایش آب به صورت یک برش دایره‌ای شکل در دل صخره به وجود آمده است. این مکان برای کمپینگ و شنا بسیار مناسب است.

 

ساحل خوراکی

اما بعد از ساحل محیط زیست نوبت به ساحل خوراکی ایران و یکی از عجایب خلیج فارس می‌رسد. ساحل سرخ جزیره هرمز، جزیره هرمز به دلیل وجود مواد معدنی دارای خاک‌هایی به رنگ‌های متفاوت به ویژه  صنایع آرایشی، شیشه و سرامیک سازی و همینطور مقاصد صادراتی استفاده می‌شود که پس از مدتی صادرات این خاک محدود شد اما شاید برای شما هم جالب باشد که یکی دیگر از استفاده‌های این خاک مصرف خوراکی آن به عنوان ادویه در غذاها می‌باشد و حتی از آن در ساخت ترشیجات استفاده می‌کنند.

ساحل خوراکی

 

شما می‌توانید خاک ساحل سرخ را بچشید و طعم آن را امتحان کنید. و نگران سلامتی خود نباشید چون بالاخره جایی در این ساحل وقتی دارید نهار میل می‌کنید و ادویه خوشمزه‌ای به نام گلگ را امتحان میکنید در واقع دارید همین خاک را امتحان میکنید. این ادویه برای طبخ ماهی، نان، ترشی، مربا، سس و.... استفاده می‌شود. حتما خوراک سوراغ را امتحان کنید که با این ادویه مخصوص طبخ می‌شود. 

 

فرش هرمز

جالب‌ترین نکته درباره جزیره هرمز آن است که شما در این منطقه خاک‌هایی با رنگ‌های طلایی، نقره‌ای، رنگ‌هایی تیره و سفید میبیند که باعث به وجود آمدن جاذبه‌ای انسان ساخت گردیده است به نام فرش هرمز. فرش هرمز که وسیله خاک‌های رنگین جزیره در طرح‌ها و نقوش هندسی متنوعی به وجود آمده است که روایت‌گر داستان‌های کهن همین منطقه می‌باشد و همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را برای بازدید از این جاذبه عظیم و هنری در نزد خود جمع می‌کند.

 

بهشت لاک‌ پشت‌های خلیج فارس

پس از فرش هرمز نوبت به بازدید از دیواره خلیج فارس بهشت لاک‌ پشت‌های خلیج فارس می‌رسد، این ساحل دارای صخره‌های بلند و مستحکمی می‌باشد که باعث شده است نام دیواره خلیج فارس را به خود بگیرد.

در سفر به این بخش از هرمز می‌توانید مظلوم‌ترین آبزی دریایی یعنی لاک‌ پشت‌ها را مشاهده کنید که برای تخم گذاری به این ساحل آمده‌اند و شما میتوانید به تماشای آن‌ها ساعت‌ها بنشینید. دو گونه منقار عقابی و لاک‌ پشت دریایی سبز در جزیره هرمز در این منطقه تخم گذاری می‌کنند و پس از پنجاه روز بچه لاک ‌پشت‌ها از تخم بیرون آمده و حرکت آن‌ها به سمت دریا شروع می‌شود. که یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز می‌باشد.

لاک پشت های هرمز

 

این لاک پشت‌ها در فهرست گونه‌های در معرض انقراض قرار دارند پس لطفا حواستان به آن‌ها باشد، زباله‌های خود مخصوصا کیسه‌های فریزری را در آن منطقه رها نکنید زیرا یکی از غذاهای لاک‌ پشت‌ها عروس دریایی است که کیه فریزری در آب به شکل عروس دریایی دیده می‌شود و لاک پشت‌ها با خوردن آن‌ها به کام مرگ می‌روند.

در پایان سفر خود در جزیره هرمز میتوانید شب را در هتل‌ها یا خانه‌های محلی بمانید و صبح روز بعد به سمت خانه و شهر خود روانه شوید. امیدواریم که سفری خوب و فراموش نشدنی از این جزیره زیبا را داشته باشید.