logo
شاهسون سیر دانا
- شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری / شماره ثبت: 501387
021 8834 4341
شنبه تا پنجشنبه 9 الی 18
shahsavanseir2@
shahsavanseir@
موزه بانک ملی

موزه بانک ملی

1397/03/19

میراث ملی در موزه بانک ملی

تاسیس بانک ملی ایران اولین بار توسط حاج امین دارالضرب که از تجار بزرگ ایران بود در سال 1258 یعنی  در حدود 138 سال پیش مطرح شد. سرانجام آرزوی دیرینه مردم ایران برای تاسیس بانکی ملی ایران با هدف ارائه خدمات مالی و بانکی به همه آحاد مردم کشور در بیستم شهریور ماه سال 1307 به پشتوانه عزم و اراده ملت ایران محقق شد. احداث ساختمان موزه بانک ملی ایران که پیش از این محل استقرار صندوق پس­انداز بانک بود، در 25 تیر 1312 آغاز شد و در تاریخ 3 اردیبهشت 1315 به بهره­برداری رسید. این بنا جزو نوادر و یکی از خاص ترین معماری های ایران و تهران قدیم محسوب می شود. این بنا توسط «هنریش» از اتباع آلمانی طراحی و توسط حاج حسین معمار ساخته شده است که تلفیقی از معماری ایرانی زمان هخامنشی و معماری اروپایی محسوب میگردد و آثار برجسته ای را از دوران های مختلف تاریخ کشور از سکه و جواهرات گرفته تا آثار هنری هنرمندان به نام در خود جای داده است که نمایش این آثار به مردم یک رخداد و رویدادی مهم در عرصه هنر و تاریخ ایران و زمینه ساز پاسداری از فرهنگ و تمدن کشور محسوب می شود و نشانگر هویت تاریخی و ارزشمند بانک است.

این ساختمان در تاریخ 19 مهر 1379 به شماره 2930 در میراث فرهنگی به ثبت رسید. با راه اندازی این موزه شرایطی فراهم شد که آثار ارزشمند، فاخر و اشیای تاریخی و هنری گرانقیمت و گران بهای نه دهه بانک در بخشها و مجموعه های متنوع نظیرتابلوهای نقاشی، خوشنویسی، مینیاتور، آثار قلمزنی، سکه ها، تابلوهای نفیس خوشنویسی، فرش و مینیاتور، نقاشی های مدرن و کلاسیک، مسکوکات، اشیای قیمتی و کهن اهدا شده از طرف بانک ها و یا شخصیت های برجسته، ادوات و ابزارهای تاریخی و قدیمی بانکداری و نیز اسناد معاملات بزرگ و آثار با ارزشی از هنرمندان صاحب نام همانند استادان ایران درودی، غلامحسین امیرخانی، جلیل رسولی، محمدباقر آقامیری، داود امدادیان، سیمون آیوازیان و دیگر هنرمندان پر آوازه­ی این مرز و بوم در معرض دید عموم و علاقه­مندان قرار داده شود.

ساختمان این موزه در یکی از محوطه­های قدیمی تهران ((میدان مشق)) و در نزدیکی موزه جواهرات ملی، موزه آبگینه، موزه ملک، موزه ایران باستان، موزه تمدن اسلامی، موزه عبرت، موزه بانک سپه، دانشگاه هنر و... قرار دارد که این امر بر اهمیت آن بسیار افزوده است. به سبب تلفیق المانهای  معماری کهن ایرانی و معماری اروپایی به صورت همزمان در یک بنا برای اولین بار ساختمان این بنا نیز از حیث گردشگری حائز اهمیت است.

موزه گردی